Sunday 18 December 2011

CINTA AGUNG...

  Melestari kehidupan harian sesekali terfikir, kita hamba Allah yang mengaku hamba-Nya seringkali juga ingkar arahan-Nya. Begitulah manusia, tidak terlepas melakukan kesalahan. Kadang-kadang kesalahan sama juga diulang. Sedangkan diri sedar melakukan kesalahan yang berulang-ulang. Lupa segala apa yang dikecapi adalah nikmat Allah yang abadi. 

  Teruk sungguh bukan?? Tidak mahu menunding jari kepada orang lain. Cukuplah memandang diri sendiri. Akur akan kelemahan diri, tapi menyerah kalah tidak sekali. Inilah ujian yang dikatakan, jika ingin tahu diri beriman tempuhlah ujian mendatang. Pasti yakin, pasti sabar dan redha apa yang ditempuh nanti adalah nikmat ujian yang Allah kirimkan buat kita yang amat-amat Dia sayangi. Agung sungguh cinta-Nya. Tidak akan jumpa pada mana-mana manusia yang ada. Dikala diri terasa lemah mengadulah kepada-Nya. Katakan kepada-Nya bahawa diri kamu benar-benar lemah,benar-benar mengharapkan bantuan langsung dari-Nya.

  Kita manusia yang sedari kecil ditemani ibu bapa. Apabila sampai satu saat ibu bapa akan melepaskan kita untuk meneruskan kehidupan. Kemudian kita akan bersama-sama rakan-rakan dan taulan sehingga satu saat mereka tidak lagi bersama-sama kita. Susah atau senang kehidupan itu terpaksa kita tempuh sendiri tanpa sesiapa di sisi. Jangan lupa ya, Allah sekali-kali tidak meninggalkan kita.

   Beruntung bukan?? Allah sentiasa memerhatikan kita, faham perasaan kita, tahu apa yang bersarang dalam otak fikiran kita. Apa lagi yang kita mahu? Sedangkan mengangkat tangan memohon sesuatu yang dihajati sendiri amat susah. Apa yang kita tahu hanya berharap pada manusia,kekuatan yang kita ada. Lupa kita bahawa manusia sekeliling kita juga milik Allah. Nikmat kekuatan yang kita ada, sedangkan ia juga milik Allah. Kenapa harus kita sombong dengan Allah? Kenapa harus kita ingkar perintah- Nya?tidak cukup dengan apa yang Allah kurniakan? Kembalilah, kembalilah bersama harapan yang baru. Perbaharui dengan azam yang menggunung untuk mencapai redha Allah. Bersyukurlah dengan segala nikmat kurniaan-Nya.

  Sahabat-sahabat, marilah kita renung sedalam-dalamnya diri kita. Adakah kita sudah menjadi hamba yang bersyukur akan nikmat-Nya? Marilah kita bersama-sama bermuhasabah diri. Saya tinggalkan lirik lagu Cinta Agung supaya kita sama-sama berazam menjadi hamba yang taat patuh kepada Allah swt.

Cinta Agung

Aaa... aaa... aaa... aaa...

Ya Allah Engkau Tuhanku
Tiada Tuhan melainkan Engkau
Engkau cinta agungku
Nabi Muhammad pesuruhMu

Ya Allah Engkau sumber bahagia
Engkau sumber keselamatan
Ya Allah Engkau sumber keamanan
Engkau adalah segalanya

Ya Allah Engkaulah pelindungku
Engkaulah sumber rezkiku
Di waktu sakit kau sembuhkan
Di waktu lapar kau beri makan

Ya Allah Engkau cinta agungku
Cintaku haraplah dibalas
Ya Allah Engkau cinta agungku
Janganlah cintaku tidak dibalas

Jangan biarkan ku tanpa pimpinan
Pimpinlah aku ke jalan yang benar
Kepada Engkaulah harapanku
Janganlah hampakan perasaanku

Aaa... aaa... aaa... aaa...
Qatrunnada

No comments:

Post a Comment